Виховуємо любов до природи

 

Усе й усі в цьому світі хочуть, щоб їх любили. Бо коли люблять, то не образять, не нашкодять, а навпаки, — допоможуть, підтримають і захистять. Нашої допомоги, захисту та любові потребує і чудовий світ природи. І саме педагоги мають докласти максимум зусиль для того, щоб сформувати у своїх вихованців уміння бачити неповторну красу природи, навчити дітей бути їй справжніми друзями, виховати в них почуття відповідальності за збереження цілісності природної краси

 

Природа  для дитини - це жива лабораторія, де можна спостерігати за безліччю неймовірно цікавих речей. Це школа, у якій ми успішно оволодіваємо знаннями про правила поведінки, опановуємо вміння та навички ощадливого користування її ресурсами, їх збереження і примноження. А ще природа — невичерпне джерело духовного збагачення не лише для дітей, а й для дорослих. Спостерігаючи за довкіллям, дитина здатна помітити багато такого, що змусить її пригорнутися до світу природи всієї душею, прагнути ніколи йому не шкодити.

За словами вітчизняного педагога Костянтина Ушинського, логіка природи є найзрозумілішою для дитини. На дитячій зацікавленості явищами та об'єктами природи має базуватися розвиток дитини, зокрема виховання в неї почуття любові та бережливого ставлення до всього живого та неживого, збагачення уявлень про світ, формування вміння визначати його закономірності. За такої умови поступово в дитини вибудовуватиметься цілісний образ довкілля як основа її духовного зв'язку зі світом природи.

В арсеналі вихователя дошкільного закладу є багато засобів для формування у дошкільників ціннісних орієнтацій стосовно світу природи.  

 

Занурення у світ природи за допомогою предметно-схематичного моделювання

Із метою формування в дітей цілісної картини світу природи, розвитку асоціативного мислення та мовленнєвого спілкування, формування вміння користуватися логічними прийомами і операціям доцільно впроваджувати в освітній процес екологічні предметно-схематичні моделі. У них характерні ознаки і зв'язки передані за допомогою знаків чи картинок.

Моделювання — це наочно-практичний метод навчання, в основі якого лежить принцип заміни. Дослідники зазначають, що моделювання — це вища форма забезпечення розумової діяльності в дошкільному дитинстві. Це особливий пізнавальний процес, під час якого дитина:

  • обирає чи створює замість реального об'єкта пізнання схожий на нього замінник - модель, що містить у собі важливі якості об'єкта;
  • досліджує модель;
  • переносить отриману інформацію на реальний об'єкт.

 

Моделі допомагають наочно уявити якості об'єкта, видозмінювати його, творчо з ним експериментувати. Як символи в екологічних предметно-схематичних моделях доцільно використовувати:

  1. геометричні фігури, що нагадують об'єкт за своєю формою та розміром;
  2. кольори, у які забарвлений об'єкт;
  3. силуетні зображення - складові будови об'єкта;
  4. предметні картинки (ілюстрації), що передають -
  • місце життя тварини, рослини, комахи;
  • уподобання;
  • користь для людини та живої природи;
  • засоби, за допомогою яких людина може проявити свою турботу.

 

Під час роботи з предметно-схематичними моделями діти розглядають їх, перекодовують інформацію в образ, відтворюють інформацію, спираючись на схему. Головне завдання моделі — полегшити дітям процес відтворення побаченого чи почутого.

Використання таких моделей під час ознайомлення дошкільників зі світом природи сприяє вихованню в кожної дитини бережливого ставлення до живої та неживої природи, а також дає дітям змогу отримувати знання, збагачувати свій життєвий досвід, розвивати пам'ять, мислення, уяву, зв'язне мовлення під час складання розповідей про певний об'єкт природи.

Скажімо, складаючи розповідь про ведмедя, діти використовують як зорову опору Схему, що моделює послідовність такої розповіді. Діти мають перед очима власне візуалізований план розповіді про тварину, зокрема про:

  • зовнішній вигляд;
  • домашня чи дика тварина;
  • спосіб життя 
  •  де живе;
  • що їсть;
  • як пересувається;
  •  роль в житті природи та людини.

 

Методи і прийоми виховання в дітей любові до природи

Аби виховати в дітях дошкільного віку позитивне, дбайливе ставлення до природи, потрібно насамперед пробудити в них емоційний відгук на природні явища. Із розмаїття форм, методів і прийомів, що сприяють вихованню любові дошкільників до природи, ми охоче використовуємо традиційні — спостереження, цільові прогулянки, пошуково-дослідницьку діяльність, слухання та обговорення художньої літератури про природу, працю в куточку природи, виготовлення різноманітних виробів із природних матеріалів. Окрім того,  використовуються нетрадиційні форми роботи, як-от:

  • уроки доброти;
  • вечори роздумів, що передбачають розв'язання проблемних ситуацій;
  • калейдоскоп цікавинок;
  • цікаві діалоги;
  • природничі асоціації;
  • хвилинки милування.

 

Під час такої роботи діти вчаться спілкуватися з природою: лагідно і доброзичливо звертатися до рослин, тварин, комах; ніжно доторкатися до них; не галасувати, аби не налякати; проявляти співпереживання, бажання допомогти за потреби.

 

Наприклад, під час полілогу «Наш квітник барвами виграє» доцільно запропонувати такі запитання:

  • Як ви думаєте, квіти можуть вітатися з вами?
  • Яка квітка привіталася з тобою?
  • Що вона тобі прошепотіла?
  • Який настрій у квітки? А у тебе який настрій?
  • Які кольори є на твоїй квітці?
  • Чому цю квітку саме так назвали?
  • Як ти хотів би назвати свою квітку?
  • А якби ти міг перетворитися на квітку, то на яку? А чому?
  • Що ти хотів би побажати квітці?

 

Залучення батьків до формування в дошкільників природничих знань

Аби навчити дитину дошкільного віку любити й оберігати природу, необхідна тісна співпраця між педагогами й батьками, адже діти завжди беруть приклад із дорослих, насамперед - зі своїх батьків. Гідним прикладом для дитини є батьки, які:

  • усвідомлено позитивно ставляться до всього, що існує в природі;
  • уміють пояснити дитині, чому важливо оберігати природу і як це робити;
  • піклуються про природні об'єкти.

 

Батьки з допомогою педагогів мають разом із дитиною стати справжніми друзями природі, подавати дітям позитивний, цілеспрямований і дієвий приклад природодоцільної поведінки, допомогти дитині побачити красу природи — навчити її спілкуватися з рослинами, тваринами, комахами, милуватися гарними краєвидами, насолоджуватися тишею в лісі.

Цікавими для батьків є такі  форми роботи, зокрема:

  • спільні акції - «Наш квітник грайливий», «Допоможемо пташкам узимку», «У куточку природи - нові мешканці» тощо;
  • конкурси творчих виробів із природних матеріалів;
  • конкурс малюнка «Малюю разом з мамою»;
  • домашні завдання на кшталт «Складіть казку або оповідку на природничу тематику»;
  • інформування «Батьківське віконечко», де доцільно помістити  пам'ятки для батьків,  пілготувати цікаву й корисну інформацію на природничу тематику, поради;
  • обмін досвідом між батьками щодо поповнення та закріплення в домашніх умовах знань, умінь і навичок дітей;
  • анкетування батьків «Природа і ми».

 

Дошкільники  мають навчитися дивитися на світ природи добрими очима. Коли дитина із самого дитинства усвідомить важливість природи в житті кожної людини, зрозуміє це розумом і серцем, - вона стане справжньою Людиною.

 

Пам'ятка для батьків

"Любіть і бережіть природу!"

Аби Ваша дитина зростала справжнім захисником природи, Ви маєте бути для неї гідним прикладом. Для цього завжди пам'ятайте й дотримуйтеся низки важливих, наведених нижче, правил.

  • Природа - найцінніший скарб, бережіть його.
  • Природа - наше життя і здоров'я, турбуйтеся про неї.
  • Ніколи не руйнуйте того, що створила природа.
  • Учіться самі й учіть свою дитину бути природі другом.
  • Не забувайте віддячувати природі добром, в Навчіться чути і розуміти голос природи.
  • Пояснюйте дитині значення природи в житті людини.
  • Не будьте байдужими, коли природа потребує вашої допомоги.
  • Завжди будьте прикладом для своєї дитини.