Готуємося до педагогічної ради

28 лютого 2013 року відбудеться педагогічна рада за темою: "Взаємодія родини та дошкільного закладу щодо формування життєвої компетентності та особистісної культури дитини"

 

Порядок денний:

  1. Про стан роботи з батьками щодо формування життєвої компетентності дошкільника. (Л.А.Левицька - наказ)
  2. Розвиток дитичої індивідуальності на заняттях у гуртках. (К.А.Діденко, керівники гуртків - співдоповіді з досвіду роботи)
  3. Презентація родинного досвіду з даного питання (педагоги - презентація)
  4. Бліц-турнир  "На допомогу батькам. Про шляхи формування цілісної картини світу". (І.Г.Бахтіна - методичний захід)

 

У рамках підготовки до педагогічної ради пропонуємо опрацювати такий матеріал:

 

Правила успішності у спілкуванні з батьками

 

1. Щирий інтерес до батьків вихованців, особистий підхід до проблеми сімейного виховання у спілкуванні з ними.

2. Залучення батьків до аналізу (оцінювання) успіхів дитини, прогнозування перспектив її розвитку.

3. Заохочення батьків до участі в спільній роботі з дитиною і педагогом, колективом дитячого навчального закладу.

4. Уміння вислуховувати батьків, намагання зрозуміти їхні проблеми, допомога у прийнятті найоптимальнішого рішення.

5. Доброзичливість, оптимізм, привітність у стосунках з батьками:

- не треба розпочинати розмову з вказування на негативні факти поведінки дитини, потрібно обов’язково відмітити позитивні сторони в її розвитку;

- потрібно уважно, терпляче вислухати сумніви, заперечення, зауваження,  скарги батьків;

- необхідно тактовно вказати на помилки;

- давати тільки обґрунтовані поради;

- потрібно вселяти батькам віру в свою дитину при умові співробітництва з дошкільним закладом.

Форми взаємодії дошкільного закладу з сім’єю

      Зростання ролі освіти, що спостерігається в багатьох країнах світу, в тому числі і в нашій країні, змінило відношення до дошкільних навчальних закладів. Відтак, головним чинником виступає педагогічна функція дошкільної установи: як виховують, чому вчать, наскільки успішно готують до школи, до життя. Щоб успішно виконувати педагогічні функції, дошкільний заклад повинен переглянути зміст і якість освітньо-виховної роботи з дітьми, шукати шляхи  доцільного та індивідуального  впливу на кожну дитину. Це обумовлює необхідність пошуку педагогічним колективом дошкільного закладу в сім’і союзника, однодумця у вихованні дитини.

     Сучасне життя спонукає до урізноманітнення та оновлення форм спільної роботи дошкільного закладу і сім’ї.

Традиційні форми  взаємодії:

- Відвідування сім’ї дитини. Передбачає гарний настрій, привітність, доброзичливість. Слід забути про зауваження, скарги, не допускати критики в адресу батьків. Педагог сприймає атмосферу сім’ї, поведінку і настрій дитини, що допоможе зрозуміти психологічний клімат у родині.

- День відкритих дверей уможливлює ознайомлення батьків з дошкільним закладом, особливостями освітньо-виховної роботи, зацікавлення нею, залучення до активної участі. Проводиться керівником у формі екскурсії по дошкільному закладу з відвідуванням групи, де виховуються діти батьків, що прийшли. Можна показати фрагменти освітньо-виховного процесу (підготовка до прогулянки, колективна праця, догляд за живими об’єктами тощо). Після екскурсії  та перегляду роботи з дітьми керівник закладу або вихователь-методист проводять бесіду з батьками, відповідають на запитання, цікавляться враженнями.

- Бесіди індивідуальні і групові. Педагог повинен вміти не тільки говорити і слухати батьків, а й виражати своє зацікавлення та доброзичливість.

- Консультації проводяться індивідуально чи для підгрупи батьків. На групові можна запросити батьків різних груп, що мають схожі проблеми або успіхи у вихованні. Мета консультації – засвоєння батьками певних знань, умінь. Форми проведення консультації різноманітні (кваліфіковане повідомлення спеціаліста з наступним обговоренням, обговорення статті, що прочитана попередньо всіма запрошеними, практичне заняття тощо).

- Семінари-практикуми для набуття практичних навичок з виховання дітей Ця форма роботи уможливлює розповіді про способи і прийоми навчання та їх покази: як читати книгу, готувати руку дитини до письма тощо.

- Батьківські збори проводяться як групові, так і загальні 2 – 3 рази на рік. На них обговорюють завдання на новий навчальний рік, результати освітньо-виховної роботи та інше. На загальні збори можна запросити лікаря, психолога, юриста, дитячого письменника. Передбачають виступи батьків. На групові збори одне запитання готує вихователь, з інших пропонується виступити батькам чи комусь зі спеціалістів. Бажано на зборах обговорювати сімейний досвід виховання дітей.

- Батьківські конференції. Їх основна мета – обмін досвідом сімейного виховання. Батьки готують повідомлення. Педагог, при необхідності, надає допомогу з вибору теми, оформлення виступу. На конференції може виступити спеціаліст. Важливо визначити актуальну тему конференції. До неї готується виставка дитячих робіт, педагогічної літератури, матеріалів, що відображають роботу дошкільного закладу. Завершити конференцію можна спільним концертом дітей та  членів сімей.

- Папки-пересувки для залучення батьків до читання педагогічної літератури. У папку укладаються статті на певну тематику.

- Пропаганда педагогічних знань для батьків у формі виставки дитячих робіт («Руками дітей», «Діти для батьків», «Маленькі майстри», «Наші умільці»), де спеціалісти можуть самі або разом з дітьми показувати виконання окремих елементів роботи (наприклад, з художньої праці, зображувальної діяльності) Часто педагоги свої міркування ілюструють магнітофонними записами розмов з дошкільниками, відеофрагментами про різні види діяльності (дидактична, театралізована гра, праця, зображувальна), фотографіями дітей.

- Вечори відпочинку «Давайте знайомитись», «Розвеселимо один одного», «Сміх – це здоров’я”, «Родинна світлиця»,  «Вечорниці», «У гостях у бабусі», «День добрих справ», вечори дозвіль для дітей за участю батьків і педагогів.

- Спортивні свята і розваги «Тато, мама і я – спортивна сім’я”, «Спорт – це здоров’я”, «Веселі старти», «День здоров’я»  за участю дітей, батьків і педагогів.

- Участь у підготовці спектаклів, лялькового театру, виставки «Руками дітей і батьків».

- «Телефон довіри», «журнал відгуків і пропозицій», «Скринька уваги і поваги» «Спільно вирішуємо проблеми», де батьки можуть виступити, заповнити анкету, написати пропозиції.

Практиками напрацьовано чимало новітніх форм роботи дошкільного закладу з родиною:

-  проектування або метод проектів (сімейні проекти);

-  створення батьківської кімнати (наприклад, «Родинна світлиця») для зустрічей з          мамами і татами;

-  обладнання куточка «Для допитливих дітей та дбайливих батьків»;

-  випуск на допомогу батькам рукописного журналу «Родинна сторінка»;  

-  залучення педагогами батьків до підготовки і проведення з дітьми різних видів

   діяльності (праця на городі або майданчику, ранкова гімнастика, заняття з

   художньої праці, будівельні ігри);

-  проведення спільно з родинами свят і днів народження;

-  зустрічі за круглим столом із спеціалістами у формі запитань і відповідей; -

-  перегляди батьками роботи з дітьми у групах;

-  облаштування вдома куточків художньої творчості;

-  домашні завдання.

 Існує ще  багато інших форм взаємодії з родинами вихованців, які базуються на традиційних формах і допомагають батькам перемогти власний авторитаризм, побачити світ з позиції дитини, відноситись до неї як до рівної, зрозуміти, що неприпустимо порівнювати її з іншими дітьми, що треба радіти її особистому росту, будувати довірливі взаємини з нею.

      Значного поширення набувають творчі форми роботи з батьками, в яких беруть участь діти, інші педагоги і співробітники дошкільного закладу. Часто батькам цікаво не тільки спостерігати за дитиною під час її взаємодії з дорослими не в домашніх умовах, а й самим виступити в новій ролі (театралізованій виставі, спортивному змаганні, конкурсі, засіданні дискусійного клубу).

Усі форми роботи, що проводяться в дитячому садку, повинні враховувати такі особливості батьків:

- право на власну думку, точку зору, систему цінностей;

- інформувати не лише про обов’язки батьків, але й про права, а ними вони можуть скористатись;

- у готовності позитивно поставитись до проявів батьківської ініціативи і творчості та заохочувати їх;

- вміти не лише повчати батьків, але і вчитися у них.

     Важливою складовою у системі роботи з батьками є педагогічний всеобуч. Методологічна основа всеобучу: народний педагогічний досвід і досягнення вітчизняної та зарубіжної наукової педагогіки з питань родинного виховання. Щоб педагогічний всеобуч був достатньо ефективним, він має бути диференційованим. Тобто, він повинен передбачати якісні відмінності та особливості різних груп сімей, які до них відносяться:

- соціальні аспекти (особливості сімей за місцем проживання, соціального статусу сім’ї);

- демографічний аспект (врахування віку, освіти батьків та дітей, структури сім’ї);

- світоглядний (світоглядні позиції, стиль сімейних стосунків, ставлення до суспільства);

- етнографічний (врахування рівня загальної педагогічної та професійної культури батьків, характер сімейних традицій, культури домашнього побуту).

     Форми педагогічного всеобучу батьків різноманітні – батьківські лекторії, методичні консультації, батьківські конференції, батьківські дні. Вищою, але не єдиною ланкою освіти є університети педагогічних знань. Вони працюють на громадських засобах при дитячих садках, бібліотеках. Їх основна мета – педагогізація батьків, активізація виховної функції батьків.

    Важливо навчати батьків правильної взаємодії з дітьми. Педагогізація родин відбувається через консультативно-рекомендаційну (батьківські збори, усні і письмові консультації, бесіди, практикуми, тренінги тощо), лекційно-просвітницьку (батьківські лекторії, всеобучі, конференції, педагогічні читання) діяльність, залучення батьків до освітнього процесу ("Дні відкритих дверей", участь у підготовці й проведенні свят, розваг, окремих занять, в оснащенні педагогічного процесу та упорядкуванні приміщень, території разом з дітьми і педагогами).

     Доцільно залучати до роботи не окремих, а всіх представників сім'ї, інших родичів, які мають стосунок до виховання дитини, а також налагодити дружні стосунки з іншими сім'ями, які небайдуже ставляться до розвитку і виховання своїх дітей. Актуалізації уваги батьків до проблем виховання дошкільників сприяють доручення їм виступити з конкретного питання на батьківських зборах, «домашні завдання» на спостережливість,  участь батьків у роботі гуртків, проведенні ігор, занять, екскурсій з дітьми, допомога у проведенні рольових і ділових ігор.                     

 Позитивні результати у вихованні дітей досягаються за умови вмілого підбору різних форм співпраці, за активного залучення в цю роботу всіх членів колективу дошкільного закладу і членів сімей вихованців.

 

 

 

p