П′ять помилок педагогів під час колективних переглядів: як уникнути

 

 

Колективний перегляд – одна з форм методичної роботи, під час якої педагоги підвищують рівень своїх професійних умінь, обмінюються досвідом, навчаються оцінювати та аналізувати професійну діяльність тощо. Головне при цьому, щоб педагог, який спостерігає за діяльністю колеги, розумів мету свого візиту, був готовий аналізувати представлений досвід, знав основні вимоги до відвідування заходу. Водночас важливо, щоб і педагог, який ділиться власним досвідом, розумів що і для чого він робить.

 

ПОМИЛКА №1  Не розуміють мети колективного перегляду

Якщо педагог не розуміє, навіщо він прийшов на захід, то може обрати для себе основною метою – знайти якомога більше помилок у професійній діяльності колеги. Досвідчений педагог завжди побачить недоліки та знайде, до чого «причепитися». Початківець, навпаки, може не зрозуміти суть педагогічної технології або методики, яку застосовує досвідчений педагог під час роботи з дітьми. При цьому він може не звернути увагу на потрібні йому на даному етапі прийоми педагогічної діяльності. Наприклад, як зацікавити дітей темою заняття, як організувати їхню взаємодію, як створити проблемну ситуацію чи ситуацію успіху.

ЩО РОБИТИ

Окресліть, за яким напрямом освітньої діяльності відбуватиметься колективний перегляд, визначте його мету, зорієнтуйте кожну групу педагогів залежно від наявного в них досвіду роботи – на що їм передусім слід звернути увагу.

  • Педагогу – початківцю, який ще не володіє всіма методичними прийомами, цікаво буде подивитися, як досвідчений педагог пояснює дітям нову тему та скеровує їхню діяльність.
  • Досвідчених колег зацікавлять нові прийоми в організації різних видів взаємодії з дітьми, індивідуальні знахідки педагога, а також те, як він застосовує певні технології чи їхні елементи.

 

ПОМИЛКА №2 Порушують правила

 Коли належить провести захід для колективного перегляду, хвилюються навіть досвідчені педагоги, а для початківців – це справжнє випробування. Тож важливо створити під час заходу доброзичливу і спокійну атмосферу, за якої ніщо не відволікатиме педагога від роботи з дітьми. На жаль, є колеги, які запізнюються, виходять ще до закінчення заходу, забувають вимкнути звук на телефоні. Деякі  ж педагоги бурхливо реагують і вважають за свій обов’язок  прокоментувати дії дітей чи колег. Така поведінка лише заважає педагогу. Як результат, потім складно об’єктивно оцінити його професійну майстерність, напрацювання, проаналізувати роботу з  дітьми.

 

ЩО РОБИТИ

  • Не можна запізнюватися чи йти до закінчення заходу.
  • Не можна втручатися в освітній процес.
  • Не можна ставити дітям запитання під час заняття, коментувати їхні дії.

 

ПОМИЛКА №3 Не дотримуються часових норм взаємодії з дітьми

Для того щоб продемонструвати колегам свої професійні вміння, педагоги ретельно готуються до колективного перегляду, продумують зміст освітньої діяльності, підбирають ігри, дидактичні матеріали. Часто, намагаючись під час колективного перегляду продемонструвати всі свої уміння та досягнення дітей, педагоги перенасичують захід різними завданнями та активностями. Як наслідок – перевищують часові норми заняття чи іншої форми взаємодії з дошкільниками, що призводить до перевтоми дітей та зниження їхньої пізнавальної активності.

 

ЩО РОБИТИ

  • Під час підготовки до заходу обговорити з педагогом зміст освітньої взаємодії з дітьми.
  • За потреби обрати, якому  напряму професійної діяльності слід приділити увагу.
  • Пригадати про регламент (заняття для колективного перегляду може тривати довше за звичайне заняття, але усього на кілька хвилин.
  • Продумати кілька варіантів завершення заняття чи форму роботи з дітьми у разі, якщо не встигаєте реалізувати все, що спланували.

 

              ПОМИЛКА №4  Перетворюють  захід на  «виставу»

Колективний перегляд, звісно, передбачає попередню підготовку. Зазвичай педагоги проводять аналогічні заняття на іншу тему, розучують ігри, організовують індивідуальну роботу здітьми. Однак окремі педагоги намагаються додатково дисциплінувати дітей та по кілька разів «репетирують» захід, заучують з вихованцями окремі фрази. Відтак під час колективного перегляду діти не виявляють інтересу до його змісту, мають стомлений вигляд, автоматично повторюють завчені фрази та відповідають на запитання раніше, ніж педагог його сформулює. Користі від такої діяльності немає ані для дітей, ані для педагогів.

 

ЩО РОБИТИ

  • Навчитися не боятися колективних переглядів.
  • Співпраця, партнерство, систематична робота з колективом – це ті дороговкази, що забезпечать вам впевненість у своїх силах, довіру до себе як до професіонала.
  • Щира невимушена поведінка дітей, спонтанні реакції – це один з головних маркерів в оцінюванні вашої педагогічної майстерності.

 

ПОМИЛКА №5  Роблять  поверхневі  висновки

 

Одна з умов результативності колективного перегляду – грамотний та ретельний аналіз заняття та іншої форми взаємодії з дітьми. Якщо педагог навчиться аналізувати роботу колег, бачити їх сильні та слабкі сторони, помічати цікаві педагогічні прийоми, він зможе критично оцінити власну діяльність, зробити висновки та скоригувати її. Натомість деякі педагоги не аналізують захід, який відвідали, а одразу роблять висновок щодо його якості. Зазвичай такий висновок має суб’єктивний характер та не містить ґрунтовних аргументів.

 

ЩО РОБИТИ

  • Визначити критерії за якими потрібно аналізувати професійну майстерність і педагогічний досвід колег.
  • Наприкінці заходу проаналізувати його.
  • Спочатку надається слово педагогу, який проводив заняття. Він має зробити короткий аналіз.
  • Потім захід аналізують колеги. Для цього проводиться обговорення, учасникам пропонується заповнити відповідні картки, які готуються заздалегідь (зазначити критерії та показники).

Отже, правильно організовані колективні перегляди сприяють професійному розвитку педагогів. Під час такої взаємодії вони мають змогу продемонструвати або вивчити успішний досвід роботи, дізнатися про нові ефективні методи та прийоми освітньої роботи, а також надати методичну допомогу колегам, яким вона потрібна.

 

Використані джерела:

  1. Щомісячний спеціалізований журнал «Вихователь-методист дошкільного закладу», №2/2023, ст.13-15