Рекомендації для батьків
Якщо дитина вже «залипла у цифру»
Не впадайте у відчай. Усе можна виправити.
'Не забирайте у дитини девайс. Вона сприйме це як агресію, порушення особистих меж, приниження. Крім того, різке зникнення об'єкта залежності без будь-якої заміни може мати різко негативні наслідки.
Зменшуйте час «спілкування» з девайсом поступово. Для початку встановіть чіткі правила його використання:
- виділіть певний час - не більше ніж півгодини на день для дошкільника;
- виділіть певні місця в квартирі та забороніть користуватися девайсом в інших, наприклад, у кухні, в спальні;
Запропонуйте згодом цікаві й захопливі для дитини заняття саме у встановлений час і визначеному місці. Так, непомітно для дитини ви поступово «відвоюєте» її у девайса.
Показуйте особистий приклад і діставайте власний девайс при дитині якомога рідше і винятково для розв'язання конкретного завдання.
Приділяйте дитині увагу. Якомога частіше дивіться їй в очі. Вибудовуйте довірливі стосунки. Демонструйте свою любов і душевне тепло. Проводьте якомога більше часу разом.
Концентруйтеся разом на кожному процесі й шукайте те, що дає почуття радості та задоволення. Практикуйте разом з дитиною усвідомленість:
- коли разом їсте, звертайте увагу на смак, зовнішній вигляд продуктів;
- під час прогулянки - на запахи навколо, відчуття вітру на обличчі, звуки дощу;
- під час спілкування - не відволікайтеся ні на що інше.
Намагайтеся поступово замінювати задоволення, отримані за допомогою девайса, на задоволення із реального життя.
Створюйте спокійну і просту обстановку довкола дитини. Будьте організовані. Підтримуйте передбачуваний і розумний розклад дня. Уповільніть ритм життя, не поспішайте, не метушіться. Насолоджуйтеся кожною миттєвістю і простими речами в житті.
Гуляйте з дитиною якомога більше на свіжому повітрі. Ліпше не на гамірних вулицях, переповнених сенсорними стимулами - мерехтінням вогнів, шумом машин тощо, а в парку, в лісі, на природі.
Не бійтеся, якщо дитині стане нудно. У нудьзі, не заповненій інтернетом, криються колосальні можливості: саме в ній рукавичка перетворюється на щеня, а з гілок будується фортеця. У ній народжуються плани і кроки з їх реалізації, створені самою дитиною. Можливо, це станеться не одразу: нічого не народжується швидко. Але не прагніть одразу заповнити час дитини і вигадати їй заняття - не позбавляйте її ініціативи і відповідальності.
Не робіть трагедії з можливих «зривів». Продовжуйте працювати далі, і вам все вдається.
Матеріали використані з спеціалізованого журналу "Практичний психолог. Дитячий садок" № 11 за 2017 рік