«Город на підвіконні»

     Город на підвіконні в дитячому садку сприяє розвитку допитливості і спостережливості в дітей, він допомагає краще пізнати  життя рослин. Дана форма роботи дає можливість розширити уявлення дітей про рослини як живі організми, про умови, необхідні для їх росту і розвитку, розвивати естетичні почуття, уміння радіти красі вирощуваних рослин та результатом своєї праці.

       Дуже важливо, щоб діти брали активну участь у посадці та наступному догляді за рослинами. Суворих  вимог до переліку рослин немає. Для вихованців молодших груп доцільно висаджувати рослини, які мають  велике насіння. Для дітей 5-го та 6-го років життя можна пропонувати більш дрібне насіння.

      До вашої уваги приблизний перелік рослин які можна висаджувати з дітьми: цибуля-ріпка, часточки часнику, коренеплоди буряка, петрушки, селери. Все, що проросте, потрібно використовувати як вітамінну добавку до обіду. Можна вирощувати по 1-2 примірника кімнатних сортів огірка, томата, горошку, різноманітні декоративні рослини (квіти, декоративна трава ).

     За рослинами повинні проводитися регулярні спостереження з фіксацією результатів у щоденнику. У молодших групах вихователь замальовує або фотографує зміни. У середніх - діти допомагають (наприклад, вихователь малює цибулину, а дитина - зелене листя). У старших групах результати спостережень замальовують діти. Така робота розвиває спостережливість, привчає уважно вдивлятися в навколишню природу, встановлювати послідовність та взаємозв'язок між явищами. Вирощуючи, доглядаючи за рослинами, малюки спостерігають за тим, які з них ростуть швидше, порівнюють форму і колір листя, розглядають їх через лупу, визначають умови, необхідні для росту і розвитку рослин.

      Рекомендується  проводити цікаві досліди та експерименти, які спонукають дітей до самостійного пошуку причин, способів дії, прояву творчості, підтримують у дітей ініціативу, кмітливість, критичність та самостійність. Доцільно відвести місце для лабораторії, де рослини будуть висаджуватися різними способами: між двома площинами у вату, у камені тощо. Можна висаджувати цибулини, створюючи для них різні умови: для однієї - тепло, воду, світло; для іншої - тепло, воду, темряву; для третьої - холод, воду, світло. Організовуючи такий дослід, проводячи з дітьми регулярні щотижневі спостереження за проростанням цибулі з наступним фіксуванням результатів в календарі, вихователь досягає поставленої мети  - на конкретному прикладі переконує дітей у значущості окремих факторів зовнішнього середовища для росту і розвитку рослин.

          Для спостереження за весняними змінами в житті рослин у групу добре принести гілочки дерев. Для молодших груп - гілочки одного дерева (для спостереження за бруньками та листям). Для середніх груп - гілочки двох дерев (добре відомих дітям та легко помітних зовні). Для старших - гілки декількох порід (що ростуть на території дитячого садка).

          Робота щодо організації городу на підвіконні буде успішнішою, якщо її проводити поетапно.

  1. Посадка рослин, виготовлення таблиць-покажчиків з назвами і датою посадки. Знайомство дітей з алгоритмом по догляду за рослинами. Підбір художньої літератури про посаджені рослини: приказки, вірші, казки, загадки.
  2. Спостереження за ростом рослин, проведення дослідів, експериментів. Результати фіксуються у щоденнику. Створення колекції насіння овочевих культур, популярних у нашому регіоні. Знайомство з художньою літературою, створення картотеки художнього слова, розгляд ілюстрацій, проведення бесід, ігор.
  3. Аналіз та узагальнення результатів, отриманих у процесі дослідницької діяльності дітей. Оформлення виставки малюнків «Від насінини до паростку». Складання розповідей про те, як доглядати за рослинами.