Використання елементів методики М.М.Шуть

 

      З 2008-2009 навчального року музичні керівники закладу активно впроваджують у роботу з малюками методику  Шуть Миколи Миколайовича

М.М.Шуть   - доцент кафедри естетичного виховання НПУ імені Г. Сковороди м. Харкова, поет, дитячий композитор, лауреат Всеукраїнських конкурсів дитячих композиторів та конкурсів ігрової майстерності, лауреат Міжнародних конкурсів «Учитель року».

Микола Миколайович бере участь у численних семінарах у різних куточках України. На  таких семінарах побували й фахівці нашого закладу.  Пропонуємо основні засади, якими керуються наші спеціалісти у підготовці та проведенні музичних занять, свят та розваг.

  СВЯТО

  1. На святі головна – дитина, її почуття, її переживання та хвилювання під час виступу.
  2. Батьки - активні учасники свята. У цьому допоможуть соціо(масові)  ігри ( джерела - книжки М.Шуть).
  3. Зміст свята. Щоб  його забезпечити, необхідно дотримуватися етапів свята.

Етапи  проведення  свята

Попередній треба мати ідею проведення заходу, впевнити себе у обов’язковому досягненні мети.

Понадзавдання  (сверхзадача ) будь-якого свята – викликати у дитини почуття. З чим дитина пішла зі свята? Свято повинно  робити дитину кращою,  мати та виховувати мораль.

  1. Визначити час та місце проведення. Свята у першу половину дня більш емоційні. У другу - розумні . Особливу увагу на цьому етапі приділити  тривалості свята. 3-4 роки – до 35 хвилин. 5-6 років – до 50 хвилин. 1година 10 хвилин – норма для дорослих.
  2.  Врахувати кількість дівчаток та хлопчиків. Проводити розваги  для  тих та других.
  3. Сценарій.   На засіданні постійно діючої творчої групи  обговорює, продумуємо разом костюми, героїв, оформлення, атрибути, хід тощо
  4. Назва свята. У назві  повинно  відображатися понадзавдання.

Наприклад, давайте дамо назву випускному ранку. («Дякуємо тобі, дитячий садок!». «Спасибі, «Гармоніє»!). Визначимо  понадзавдання для  випускного ранку -  посилити момент вдячності. Діти повинні розуміти, що вони мусять бути вдячними  за те, що вони   отримали у дитячому садочку.

Дитяче свято - це рух, взаємодія, це не час для читання віршів.       Дитина повинна гратися, бігати, рухатися ( це сучасний підхід до  проведення   свята). Час віршів скінчився. Це не ті технології, які можуть бути присутні сьогодні. Вірші можна читати,наприклад, на святі прощання  з ялинкою.

Діти повинні бачити зал перед святом. Настрой дітей на те, що наша зала  виглядає по-новому. Дитина відволікається на безліч дрібниць. Душа дитини й без того переповнена емоційно, вона «тріпоче» й так від хвилювань.

Експонуюче повідомлення (Музика,зал)

Перед святом музичний керівник, вихователь налаштовують дітей :   

- Друзі! У залі, з посмішкам, нас чекають батьки, гості! Зал гарний, святковий – ми бачили. Вперед! Юні артисти! У залі повинна звучати музика ще до появи дітей. Музика повинна бути без слів. Необхідно правильно підібрати темп музики.

  1. «Модерато» - помірно – 72-74 удари на хвилину. Це стан здорового серця.
  2. «Алегро» -  швидко, збуджено, до 90 ударів  на хвилину. Мета-закрутити аудиторію.
  3. «Анданте»- розважливий, прогулянковий темп. Розслабити, зняти збудження. – 45-50 ударів на хвилину.
  4. «Ренто» - колискові – 35-40 ударів на хвилину.

 

Експозиціяце перше повідомлення та зав’язка інтриги. Тут відбувається перший конфлікт, який і зав’яже все свято. Літературно-музична композиція зовсім не дає можливості зав’язати конфлікт. Як зав’язати конфлікт?

  • Боротьба поганого та хорошого за першість.  (- Хто сильніший Дід Мороз?- змагання).
  • Боротьба за першість заволодіння чимось ( - Я піду по цій доріжці, а ти - по тій).
  • Почергове подолання перешкод. (- Хто краще?) Баба Яга не має права набирати дітей у команду. Лише добрі сили набирають. Нечиста повинна  боротися сама.
  • Боротьба з невідомими  противниками (Якась істота. Ми її не бачимо, можна зробити запис голосу).
  • Боротьба з внутрішнім невідомим. ( - Я це відчуваю, але що це не знаю. Давайте шукати разом).

 

Розвиток дій. Типи розвитку:

  1. поява неочікуваних перешкод;
  2. поява нового персонажа;
  3. поява  нової умови;  
  4. частота змін ( перший раз герой з’являється на 5-7 хвилин. Другий раз – на 3-4 хвилини, потім на 2, але динамічність конфлікту – вища);
  5. залучення до співпраці, до співтворчості;
  6. залучення все більшої частини аудиторії до дійства за допомогою масових ігор, різних за видами, за учасниками. Головне – не дати нікому розслабитися на цьому етапі.

 

Кульмінація. Головна подія свята чи заходу. Сама ємка, підсумовуюча весь хід свята частина, де  остаточно вирішується конфлікт – обов’язкова перемога світлих сил.

 

Одарювання. Це ощасливить дитину. Це - символ свята, пам’ять про нього. Символ &‐ це внутрішня пружина, яка у потрібний момент розслабиться і дитина згадає свято. Після кожного святкового заходу дитина повинна  піти з чимось - будь-що, зроблене своїми руками тощо.

 

Релаксація це «пригладжування»  емоцій дітей.   Підбираємо відповідну музику - модерато, за розміром 1/8 (колихання,  заколисування) . Заспівати, качаючись, взятися за руки.

Все! Розкрито ідею, виконано понад завдання. Дитина йде зі свята збагаченою.